Rodinný asistent
Rodinný asistent od Telekomu ponúka nepretržitý vzdialený dohľad, asistenčné služby a špeciálne komunikačné zariadenia určené hlavne pre starších alebo chronicky chorých ľudí. Pomocou Rodinného asistenta sa automaticky rozpoznávajú nebezpečné situácie ako je napr. pád osoby, dlhšia doba nečinnosti či reakcia na núdzové volanie. Doba nečinnosti sa dá detailne nastaviť a pred odoslaním žiadosti o pomoc upozorní systém vibráciou na možnosť jeho zrušenia.
Zatiaľ si môže používateľ vybrať z dvoch zariadení. Prvým sú hodinky a druhým špeciálny mobilný telefón. Obe zariadenia sú pripojené na dohľadové centrum, ktoré pre Telekom zabezpečuje spoločnosť Falck Healthcare. Mobilný telefón sa dá nosiť vo vrecku, ale aj na krku, má zjednodušené ovládanie a obsahuje v sebe aj senzor na rozpoznanie pádu. Po rozpoznaní pádu dohľadové centrum kontaktuje osobu a pokiaľ sa nedovolá ani na kontaktné osoby, zorganizuje pomoc. Z telefónu sa dá jednoducho volať na štyri kontakty na rýchlej voľbe (celkom 20 v telefónnom zozname) + realizovať SOS volanie na dohľadové centrum. Druhým zariadením sú náramkové hodinky. Tie odolávajú aj vode, umožňujú pohodlnú hlasovú komunikáciu (v telefónnom zozname je 8 čísel) a stlačením centrálneho tlačidla sa vyvolá SOS hovor. Hodinky obsahujú aj displej, ktorý informuje napr. o stave batérie alebo prevádzkovom stave.
Dohľadové centrum nepretržite prijíma údaje zo zariadení a vyhodnocuje ich. Napr. upozorní používateľa na to, že kapacita batérie poklesla pod kritickú hranicu. Tiež je možné vyhodnotiť stav, ak sa zariadenie dostane mimo dosah signálu alebo je vypnuté. Ak dohľadové centrum vyhodnotí situáciu ako rizikovú, kontaktuje záchranné zložky a poskytne im bližšie informácie o stave a lokalite príslušnej osoby. Má k dispozícii napr. aj informácie o zdravotnom stave, prípade ďalšie informácie, ktoré pomôžu pri zásahu (kde sú uložené náhradné kľúče od bytu).
Blízke osoby sú pritom o priebehu týchto udalostí informované cez SMS či mailom, ale k dispozícii majú aj webovú stránku. V prípade, ak napr. sledovaná osoba trpí Alzheimerovou chorobou, dajú sa využiť tzv. bezpečné geozóny. Tie je možné nastaviť pre obe zariadenia vo webovej aplikácii, pričom sa nastaví centrum a rádius zóny a pri opustení/vstupe do zóny sa generuje notifikácia. Zóny sú umiestnené vo vnútri vymedzeného územia ako je napr. domov alebo záhrada. Ak osoba tento priestor opustí a nekomunikuje, dohľadové centrum volá kontaktnej osobe alebo rovno zorganizuje pomoc.
Bližšie informácie o službe sa nachádzajú na www.telekom.sk/rodinnyasistent.